Jumlah Lawatan KORANG ! Lawat BANYAK2 Lagi Tau!

Senaman Menggunakan Dumbbells

Apa yang kita cuma perlukan cuma sepasang set dumbbells ( sebelah je pon takpe ). Berat dumbbells tu tak kisah la berapa berat pon..Harga dia pulak...
Hmm macam saya beli kat Econsave Yong Peng. RM90 untuk 15KG set besi dumbbells , sebelah tangan je. Tapi ada yang lagi murah iaitu RM25 untuk 2.5 KG set vinyl(plastik) dumbbells dua belah tangan.
 
Ok, so macammana nak exercise guna dumbbells ni?
 
Exercise ni dia ada set set nya.. biasanya satu set tu kene ulang 15 kali sesuatu pergerakan tu. Dan biasanya satu hari buatlah 2-3 set je..
 
Saya ada terbaca mengenai exercise ni kat http://www.topendsports.com/fitness/dumbbell-exercise-list.htm , dan sekarang saya ringkaskan lagi apa yang ada kat website tu k.
 
(p/s : ignore gambar spiderman tu //haha)
 

Shrugs with Dumbbells

Equipment Required: a pair of dumbbellsDumbbell Shrug Exercise

Technique

  1. Start by standing upright with your feet shoulder-width apart and the knees relaxed, while holding a dumbbell in each hand.
  2. Let your arms hang at your sides with the palms facing in.
  3. Pull the weight up by raising the shoulders towards the ears without bending the elbows.
  4. After a pause slowly return to the starting position.
 

Dumbbell Forward Raises

forward raise dumbbell excerciseEquipment Required: a pair of dumbbells

Technique

  1. Start by standing with the feet shoulder width apart and the torso in an upright position, with a dumbbell in each hand.
  2. Turn the dumbbells so that the palms are facing your thighs and slightly bend at the elbows.
  3. Keeping your arm relatively straight, raise your right arm in front of you until the dumbbell is directly in front of your shoulder.
  4. Pause and slowly lower to the starting position.
  5. repeat the movement with the left arm, and continue alternating arms until all repetitions are complete.
 
 
 
 

Bent Over Dumbbell Raises

Equipment Required: a pair of dumbbells, flat bench or chair    bent over dumbbell raises

Technique

  1. Starting by holding a dumbbell in each hand, and sit at the edge of a flat bench or chair.
  2. Bend forward from the hips until your chest is directly above your knees.
  3. Let your arms hang down to the sides of your body with the palms facing each other and the elbows slightly bent.
  4. Raise the dumbbells up and out to the sides until they are parallel to the ground.
  5. After a pause at the top, slowly lower the dumbbells back to the starting position.
  6. Repeat until the set is completed

 
 
 
 

Upright Row with Dumbbells

upright row dumbbell exerciseEquipment Required: a pair of dumbbells

Technique

  1. Stand with your feet shoulder-width apart and the knees relaxed, with a dumbbell in each hand.
  2. Hold the dumbbells in front of your legs with the palms facing your thighs.
  3. Pull both the dumbbells up to chest level, keeping them below the level of the shoulders.
  4. pull until the upper arm is parallel to the floor. The elbows will point out and up.
  5. After a pause, slowly lower the weights back to the starting position.
  6. Repeat until the set is completed.
 
 
 
 

Dumbbell Side Raises (Lateral Raises)

side raise dumbbell exerciseEquipment Required: a pair of dumbbells, mirror (optional)

Technique

  1. Starting by standing and holding a dumbbell in each hand (facing a mirror if one is available).
  2. Slightly bend at the elbows and turn the dumbbells so that the palms are facing the sides of your body
  3. Raise the dumbbells out to the sides until they are at shoulder height. At the top of the movement, the dumbbells should be facing downward.
  4. After a pause at the top, slowly lower the dumbbells back to the starting position.
  5. Repeat until the set is completed
 
 
 
 
 
 

Dumbbell Press

dumbbell bench press exerciseEquipment Required: a pair of dumbbells and a flat bench.

Technique

  1. Lie on a flat bench with feet on the floor and a dumbbell in each hand.
  2. With the palms facing either forward or to each other (as in the image), push the dumbbells so that they are directly above the shoulders.
  3. Lower the dumbbells towards the sides of the chest, so that they are at the level of the shoulders.
  4. Press the weights back up to the starting position.
 
 
 
 

Dumbbell Flys

dumbbell bench press exerciseEquipment Required: a pair of dumbbells, flat bench

Technique

  1. Lie on a flat bench with your feet on the floor for stability.
  2. Holding a dumbbell in each hand, push them upward and together directly above the chest.
  3. Elbows should be slightly bent and the palms should face each other.
  4. Lower the dumbbells to the sides of the chest, keeping the elbows in the same position, until the weights are at the level of the shoulders.
  5. Return the dumbbells back up to the starting position.

Reverse Lunges with Dumbbells

Reverse Lunge ExerciseEquipment Required: a pair of dumbbells

Technique

  1. Start by standing with a dumbbell in each hand, and your feet flat on the floor and about shoulder width apart. Toes should be pointing forward.
  2. While maintaining an upright position with the torso, take a slow step backwards (landing toe-heel).
  3. Bend both knees and descend until the front thigh is parallel to the floor.
  4. Push up and forward, and back to the starting position.
  5. Repeat, this time leading with the opposite leg
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dumbbell Squats

Dumbbell Squat ExerciseEquipment Required: a pair of dumbbells

Technique

  1. Stand with a dumbbell in each hand, with your feet flat on the floor and about shoulder width apart. Toes should be slightly turned out.

  2. Slowly descend until the upper legs are parallel to the floor. Your movement should be backward and down as if you were sitting into a chair.

  3. Push back up to the starting position.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Dumbbell Triceps Kickback

Triceps Kickback ExerciseEquipment Required: single dumbbell weight and a flat bench below knee height.

Technique

  1. Start by standing next to a flat bench with the dumbbell in the right hand.
  2. place the left knee on the bench, keep the right knee bent with the foot flat on the floor
  3. bend forward from the hips, and support yourself by placing the left hand on the bench
  4. your upper body should be parallel to the floor and the head facing down.
  5. Bend the right arm and raise the elbow past the torso.
  6. Keeping the elbow in place, push the dumbbell back and up by extending the arm backwards.
  7. at full extension momentarily pause, then slowly return to the starting position.
  8. Repeat until the set if finished, then perform with the opposite arm.
 
 
 
 
 
 
 

Dumbell Overhead Extension

overhead extension exerciseEquipment Required: two equal weighted dumbbells, flat bench

Technique

  1. start by holding a dumbbell in each hand and lie on a flat bench with the feet flat on the floor.
  2. extend the arms up so that the dumbbells are held directly above the shoulders, and the palms are facing each other.
  3. bend the elbows and lower the dumbbells to the sides of your head.
  4. while keeping the elbows in place, extend your arms up to the starting position
  5. after a short pause, repeat the movement for the required number of reps.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PERBEZAAN 'BERTUDUNG' DAN 'MENUTUP AURAT'...

Di ambil daripada http://muzakarah.tripod.com/aurat.html


Assalamualaikum .

Buat sahabat saya yang dihormati semoga berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya. Alhamdulillah, saya sihat.

Bagi membuktikan kepatuhan kita pada Allah iaitulah pencipta sekalian makhluk ini, maka kita mesti tunduk atau patuh segala arahannya dan meninggalkan segala larangannya. Salah satu arahannya kepada kita adalah memelihara aurat! Bagi lelaki dan bagi wanita, Islam telah menerangkan aurat yang khusus untuk mereka.

Mengikut cakap awak(kamu), bahawa satu tika dahulu awak ini selalu buka tudung. Betul? Ok... Saya tidak marah awak. Cuma saya takut Allah marah awak. Begini wahai sahabat saya... di sana terdapat perbezaan di antara "bertudung" dan "menutup aurat". Islam menggalakkan /mewajibkan kita menutup aurat dan bukan bertudung. Kerana tidak semua orang yang bertudung itu menutup aurat atau ada yang bertudung tetapi auratnya masih tak sempurna dijaga. Awak kena faham perkara ini elok-elok(baik-baik)...

Yang penting menutup aurat. Biarlah bertudung pendek, bulat, jubah dan sebagainya asalkan semua itu menutup aurat. Bukan makna mereka (kaum wanita) yang berpakaian yang menutup muka itu melambangkan kuatnya Iman. Tak! Itu salah. Yang membezakan di antara seseorang insan dengan insan yang lain adalah kekuatan "taqwa" sahaja. Cuma pandangan di dunia ini sahaja yang mengatakan bahwa 'mereka berpakaian yang menutup muka'  itu melambangkan mereka golongan yang alim atau warak. Tapi, tak mustahil kan jika kita berjumpa mereka yang berpakaian yang menutup muka ada yang alim dan warak. Sunnah kehidupan.....

Oh ya! Awak sebagai wanita yang mengaku beragama Islam mesti kena jaga aurat awak. Peliharalah "menutup aurat" atau bertudung yang menutup aurat dengan sesempurna yang mampu dan boleh. Biarlah pada peringkat awal  kita mendalami Islam ini, kita merasakan ianya seolah-olah satu penyeksaan tetapi lambat laun nanti akan datang juga kepada awak kemanisan Iman ini... Insya Allah, awak akan menjadi Sri Kandi Islam yang agung kelak! Percayalah... Jangan sesekali membuka "aurat" pada tempat atau pada orang yang memang tak layak atau "haram" untuk melihat aurat awak itu. Nak(mahu) menunjuk rambut yang lawa atau cantik pada orang? Itu satu jawapan yang meleset untuk jangka masa yang panjang. Di dunia rambut kita menjadi pujian manusia. Tetapi di akhirat esok, wanita yang tak menutup auratnya maka akan  menerima pembalasan yang setimpal. Dibakar rambutnya! Begitu azab sekali seksaan Allah.

Allah tak zalim tetapi kita yang melakukan kezaliman kepada Allah. Awak faham kan... Bila buka tudung/dedah aurat sebenarnya kita ingin menunjukkan rupa paras yang cantik atau 'cun gila' kata orang? Subhanallah... adakah ini jawapan yang baik untuk seseorang Wanita Muslimah? Wanita berhias, bercantik, bersolek tak dimarahi oleh Islam.. tapi perlu sesuai dengan tempat dan masa. Bersolek untuk menunjuk-nunjuk pada orang yang mahram (boleh dikahwini)tak elok. Bercantik-cantik untuk tunjuk pada orang yang mahram?(boleh dikahwini) tak elok. Contoh tempat yang dibolehkan ialah berhias/bersolek /bercantik untuk seseorang ialah kepada  suami tercinta di rumah... Itu satu contoh yang mudah.

Untuk menghapuskan dosa awak yang telah lalu ialah dengan cara Bertaubat. Saya telah menerangkan sedikit sebanyak tentang bertaubat dalam emel lepas. Jika, benar-benar awak bertaubat dengan taubat "nasuha" iaitu taubat yang suci murni tulus ikhlas pada Allah, Insya Allah tanda-tanda keikhlasan taubat awak itu akan kelihatan selepas itu. Awak akan berasa takut untuk membuat dosa. Awak akan rasa sensitif sekali untuk mengulangi dosa yang lalu. Awak tentu akan rasa selesa sekali  pabila yakin yang dosa awak akan diampunkan Allah kan? Oleh itu bertaubatlah dengan sebenar-benar taubat kepada Nya.

Lelaki dan perempuan masing-masing menjadi ujian buat sesama jantina atau berlawanan jantina. Awak menjadi salah satu ujian Allah buat saya dan saya menjadi salah satu ujian Allah buat awak. Yang penting ujian ini perlu ditelusuri/dilalui dengan sebaik-baiknya.

Saya juga berharap "persahabatan" ini akan berlansung dalam suasana yang sederhana dan tidak ada yang berlebih-lebihan dalam persahabatan ini. Islam menggalakkan kita agar besederhana. Awak mesti ingat, bahwa kekasih sejati yang sesekali tak menipu dan tak ambil kesempatan di atas kelemahan kekasihnya adalah Allah.

Bercintalah dengan Allah seperti Rabiatul Adawiyah. Sebelum menjadi salah seorang hamba Allah yang warak dan alim, beliau(Rabiatul Adawiyah) merupakan penari gelek. Semua orang tahu kisah hidupnya. Tetapi, siapa sangka selepas itu beliau bertaubat dan terus beribadat kepada Allah dan kehidupannya yang baru jauh berbeza dengan kehidupannya yang lama. Dahulu penari gelek tetapi sekarang hamba Allah yang kuat Taqwanya. Sehingga sekarang namanya disebut sebagai lambang wanita yang kuat taqwanya pada Allah. Dan kisah buruknya yang lalu tenggelam ke dasar bumi. Suburlah bumi selepas itu dengan kisah hidupnya yang penuh keindahan itu. Saya harap awak dapat meniru rentak Rabiatul Adawiyah. Boleh tak? Biarlah yang lalu terus berlalu dibawa angin lalu. Yang penting awak sekarang ingin kembali kepada cinta hakiki iaitu cinta murni buat Allah yang Maha Esa.........
 

*saya berdoa agar Allah membantu sahabat dalam segala tindak tanduk dan geri ketika menelusuri kehidupan dunia yang beronak duri ini
*yakinlah awak boleh! Boleh!

Wassalam..
 

*** asal artikel ini adalah ulasan kepada kisah hidup seorang sahabat kita yang masih mencari hidayat di atas muka bumi Allah ini... kehidupannya yang lampau(lalu) telah menguji imannya.. maka, tidak mustahil ujian itu akan datang kepada kita atau saudara-saudara kita pada masa akan datang... maka berhati-hatilah dari sekarang dengan mengingati Allah selalu..