Jumlah Lawatan KORANG ! Lawat BANYAK2 Lagi Tau!

Panduan Bertudung yang Betol Dan 4 SEBAB yang korang cakap " TAK PAYAH PAKAI TUDUNG LA!"




Asalamualaikum!!



sempena hari khamis yang indah nie aku nak kongsikan satu artikel ngan korang.. boleh? sebenarnya atrikel ni dah lama terperam kat folder lama aku.. aku dapat time study dulu.. dah tak ingat dah dapat dari mana? dulu reti donload je untuk personal.. maafkan aku.. :( (kira halal la ye.. )





memakai tudung/ menutup aurat sebenarnya tak mudah.. tudung bukan semata-mata menutup kepala bagi mereka yang memahami maksud sebenar hadis.. tapi menutup aurat dan anggota tubuh yang berkaitan. Allah menurunkan peringatan kewajiban menutup aurat ni sebenarnya untuk menolong dan melindungi kaum wanita.. tengok! betapa sayangnya ALLAH pada kita?? namun ada je alasan yang membuatkan seseorang tu malas bertudung.. dan bagi aku tu alasan tu tak munasabah dan mengade-ade..



1. Aku tau ni wajib tapi pakai nanti-nanti je la.. kalau dah naik haji or after kawen je pakai.



- bila tanya ko ni Islam ke tak? konfem jawab ya. percaya Nabi dan Rasul? pon jawab ya. tapi bila tanya nape tak pakai tudung? ko jawab nanti. itu pon kalau ko hidup esok. bukankah memakai tudung tu Wajib hukumnya.. so? kesimpulannya.. ko percaya akan Islam dan meyakini ajarannya..tapi nape tak melaksanakan hukum dan perintahnya?? tepuk dada.. sakit der....



2. Panas weh!



- kalau ada orang yang bagi alasan camni.. senang je.. mana yang lebih panas.. "api neraka ke or panasnya mentari??"



- Allah SWT memberikan perumpamaan dengan mengatakan; “api neraka jahannam itu lebih lebih sangat panas(nya) jikalau mereka mengetahui..”(QS At-Taubah : 81). cammnalah kita nak membezakan panas kat dunia ni dengan panas di neraka jahannam?



3. Takut tak tetap pendirian



- bila tengok ramai orang yang kejap pakai tudung kejap tak pakai, membuatkan hati bercelaru. takut jadi benda yang sama kat diri sendiri.. tapi kalau hati teguh memegang petunjuk dan merasakan manisnya iman, kita tidak akan meninggalkan sekali pun perintah Allah SWT setelah kita melaksanakannya. ada faham sayang-sayangku sekalian??



4. Takut tak dapat jodoh



- yelah bila tengok wanita lain dengan rambut panjang mengurai.. indah terawat.. siap kaler-kaler lagi.. hati lelaki mana yang tak suka? banyak persaingan woooo.. if ko pakai tudung, lelaki kat luar sane tu takkan tau rambut ko cantik ke tak? entah-entah botak. or ade KUTU? manelah tau kan??ni lah alasan paling tak leh nak pakai.. pernah dengar hadis ni "lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik dan begitu juga sebaliknya??"



- bila ada suami yang tak suka bila kita memakai tudung, konfem suami tu jenis yang tak peduli pada perintah agama dan bukan suami yang baik. Dia adalah suami yang takde perasaan untuk melindungi dan menjaga perintah Allah SWT, dan jangan pernah harap suami jenis ini yang akan menolong kita menjauhi api neraka, apatah lagi memasuki syurga Allah SWT.





aku ni pon taklah perfect sangat kot.. masih still belajar. dan semoga masih ada peluang untukku untuk terus belajar.. entri ni bukan untuk menggurui sesiapa. hanya untuk berkongsi rasa dan kasih sebagai sesama orang Islam.. *toink!



copy n paste dari http://idafirdausi79.blogspot.com/2011/06/4-bukan-alasan-tak-pakai-tudung.html

Tiada ulasan:

Catat Ulasan